klicker träning

förutom det som hände härom kvällen så är allt riktigt bra med mig och zansa. vi lever livet som ekipage och trivs tillsammans!  hon är allt.

som jag har nämnt så har jag tränat en del klickerträning med henne. vi har hittils bara tränat in ett kommando. det är stanna, jag använder inte rösten för att stanna henne utan min hand. jag sträcker upp den i luften och då stannar hon.

eftersom jag tränar klickerträning med hunden så är jag ganska inne i själva tränandet.
tänkte berätta hur jag har gått tillväga med zansa.

för det första ska hästen lära sig att när den hör klicket så får den godis. vi tränade från början i boxen, med att klicka=godis, morgon och kväll. det ska inte vara under långa stunder, hästen ska vara med på vad föraren vill.
vi utökade det, genom att gå ut på grusplanen (våran parkering) utanför stallet. där fortsatte vi med klick=godis, två-tre gånger om dagen i högst 5min/gång. när vi kört det i fyra dagar så var hon verkligen med på vad klick betydde. (det kan ibland gå fortare eller långsammare, men då zansa är så pass "smart" så gick det fort)

jag hade redan från början tänkt ut vilket kommando jag skulle börja med. och vi började med stanna.
jag använder inte rösten och säger stanna, utan min ena hand. jag gick baklänges framför henne, sträckte sedan upp handen framför hennes huvud så hon hajjade till och stannade, när hon sedan stod still så klickade jag och gav godis. fortsatte sedan framåt och gjorde samma sak gång efter gång. även här ska det inte göras så länge, max fem min/gång, så hästen är med i svängarna och orkar fokusera på det den ska göra.

detta upprepade vi varannan dag i ca en vecka, så hon verkligen skulle fatta vad min hand betydde.
vi gick vidare med att jag sträckte upp min hand, hon stannade och jag kunde sedan fortsätta bakåt en bit till medan hon stod stilla på sitt ställe, jag gick sedan tillbaka och klickade och gav beröm. från början när vi över gick till detta så visste hon inte riktigt hur hon skulle göra när jag fortsatte bakåt utan hon kunde ta nåt extra steg fram (även fast hon visste att hon skulle stå still). då gick jag tillbaka och korregerade, dvs att hon skulle backa ett steg. de ska hellre backa och ni gör om det igen och det blir rätt, än att ni skiter i att hästen går fram och ni gör om. tex, du stannar hästen, hästen står still och du backar några steg. hästen följer då med ett steg med ett framben vilket den inte skulle göra, men ni låter det glömmas och ni båda fortsätter fram och gör om övningen. då blir det som en slags "framåtbjudning" och hästen kan upprepa detta, men får den istället backa på en gång och ni gör om det på den vägen så blir det lättare för både dig och hästen i träningen.

när vi hade kommit så långt så ville jag försvåra det ännu mer, dvs att jag stannade henne, jag backade sedan ungefär 1 meter bakåt och drog lite i grimskaftet. hästen ska inte komma då. jag vill hellre lära in så zansa hon k ommer när jag smackar. hon ska då stå kvar på stället, jag går tillbaka klickar och hon får godis.

det är typ dit vi kommit nu..

förlåt för konstig beskrivning, men fråga vid någon oklarhet.. :)


Kommentarer♥

Tack för att du vill kommentera!:

Namn:
V.I.P

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din Kommentar:

Trackback
RSS 2.0